إنشد يا قلبي غنوتك للجمال
وارقص في صدري من اليمين للشمال
ماهوش بعيد تفضل لبكره سعيد
ده كل يوم فيه ألف ألف احتمال
وعجبي

١٤٢٨/٠١/٢٧

اعرف حدودك وبعدين اتكلم

بصوا بقي انا بعد ما قفلت النت وقلت اقوم أقرا حاجه ماهي برضه الارايه بتنور العقل وبتوعي الدماغ وبتخلينا نكتشف حاجات مكناش عرفنها وده فعلا الي حصل معايا لما فتحت مجله الشباب وقرات تحقيق كتباه وحده زي العسل اسمها بسمه عامر بعنوان اعرف حدودك الاول وبعدين اتكلم لقيت اني مكنتش عارفه إن بلدي فيها ناس في قمه التفاهه و بالشكل ده ، وابسط حاجه عنك يا مصر اولادك مش عرفنها، بصوا أنا لو كتبت اكتر من كده ممكن احرق الموضوع وانا مش عايزه كده انا عيزاكم تقراوه بنفسكم عشان تتضحكوا من قلوبكم، انا قررت اكتب لكم البهاريز بتاعت التحقيق والي عايز يقراه كامل هيلاقيه في مجله الشباب في عدد فبراير2007 ص51 بس ع العموم انا تقريبا كاتبه معظمه .نبدأ بسم الله بالسوأل الي إطرح ع مجموعه من شعبك يا ام الدنيا وهو

ماهي حدود مصر الجغرافيه ؟؟

اسمعوا وعو للإجابات واستعدوا للتعليق

اولهم:واحد عمره 31س ومعاه ليسانس اداب تاجر وبيقول: يحد مصر من الشرق شبه جزيره سيناء ومن الغرب الصحراء الغربيه وحاجه تانيه كده يعني مش فاكرها

تانيهم:واحد عنده 25س ومعاه دبلوم فني صنايع وقال: تقع ليبيا شمال مصر وفلسطين في الجنوب والسودان في الشرق
ولا اعرف ما يحدها من الغرب
تالتهم:راجل عنده29س بائع فاكهه قال لاأعرف الشرق من الغرب وكل ماأعرفه أن جرانا هم الاردن وفلسطين وليبيا
رابعهم:واحد عنده20س صاحب كشك قال:ظروف الشغل مبتخلنيش أهتم بحاجه غيره لانه اكل عيش لكن حدود مصر دي هتأكلني عيش وجهه نظر برضه
خامسهم:عنده35س نجار قال: السودان في شمال مصر وفي جنوبها اسوان ومن الغرب معرفش
سادسهم:ده بقي فيلسوف عصره كان عنده30س ومهندس وقال تقع الاردن عند حدود مصر الشرقيه وكفايه ع كده
سابعهم:اما بقي المصيبه التقيله كان عنده21س ومتخرج من سياحه وفنادق يعني حافظ الخريطه صم شوفوا قال ايه:يحد مصر من الشمال السودان ومن الجنوب ليبيا ومن الشرق البحر الاحمر ومن الغرب البحر المتوسط
اما اخيرا فنختم بتامنهم وهي من النص الحلو يعني بنت وكان عمرها 27س وكوافيره وتكرمت وقالت:من الشمال البحر المتوسط ومن الجنوب افريقيا ومن الشرق السعوديه ومن الغرب البحر الاحمر
وانا بقي بعيد عن السامعين قفلت المجله وانا ناسيه حدود مصر ايه فإلي فاكر يقوللي عشان منضعش ع الخريطه
ياأولاد ال........ده اصغر واحد فيكوا عاش 20في بلد مش عارف حدودها . ده والله اختي الي عندها 4س عارفه ان مصر اسمها ايزبت وانها في افليكا(اصلها تعليم اجنبي عقبال املتكم)علي قد سنها يعني وانتو عايشين من زمن ولسه معرفتوش ده والله انا حسيت انهم بيقولو حدود بلاد سيكولالاميمي مش بلدهم مصر
ادى مصر ياعبله ...لا والله عمااااار يامصر
صدق من قال ورانا ايه ورانا ايه....وبلدكم ايه
يريت كل من يقرا البوست يقولي تعليقه عشان محسش اني انا الي لوحدي فاهمه غلط . اوكيه
ملاحظه
الي مكتوب بالازرق منقول من المجله نصاً

هناك ١٥ تعليقًا:

admelmasry يقول...

معلشي
دا حال الشباب في بلد بايز
اشمعنه هما ياعني

بصراحه حاجة تكسف

غير معرف يقول...

شلت يادااااااااااي

وجالك قلب تكملي لغاية الكوافيرة
يا قلبك

!!

لا تعليق

FrEe.PhArAoH يقول...

اه

ايوا فعلا .. الناس دى بتقول كلام زى الفل

وزير الثقافه نفسه بيقول اركان الاسلام الاربعه .. وزيييييييييييير الثقافه .. عايزه رجل الشارع العادى يقول ايه ؟؟ ..

ربنا يخليلك اختك الصغيره .. على فكره روحك حلوه يا ريت تستمرى على نفس المنوال دا

خالص مودتى

نوري يقول...

السلاااااام عليكم
انا اسفه جدا ع التاخير في الرد
بس بعيد عنكم خلاص الاجازه خلصت
والجلوس ع النت بقي بحساب دلوقتي
وأخر الاسبوع بس شفتو الماساه دي بقي
المهم اني سعيده جدا بمروركم ع المدونه
واهتممكم بالتعليق عليها
بس ده العشم برده..مش كده
====================
أدم المصري
ع رايك اشمعنا هما يعني مالبلد كلها أصلا بيظه يعني جت عليهم
بس ارجع واقول احنا الي عملنا فيها كده
انت عارف اني الموضوع ده شبه عليا بأيه
بالراجل الي عايش في شارع
لمده 10سنين ولسه لو خرج لوحده
مهيعرفش يروح بيته تاني
بجد بجد عييييب علينا
شكرا لمرورك..ونورت مصر
====================
epitaph
بعد الشر عليكي من الشلل
وانشاالله القطط الوحشين المخربشين
وبعدين يابنتي وجع قلبي هو الي قواه وخلاه يكمل لغاااايه الكوافيره
والله ده انا لو مت دلوقتي
يبقي هموت بحسرتي ع بلدي الي اشتقت لها
ومحدش من الي بيتنعمو في خيرها
حاسس بيها
ابقي تعالي عزي فيا والنبي
وشكرا لمرورك ياقمر..ونورتي مصر
ومش مشكله انا علقت بدالك هاهاهاها
====================
free pharaoh
ايوه طبعا الراجل ده كلامه صح
اركان الاسلام 4 اههه انت معندكش خلفيه
مش عملت رجيم وخست وبقت4..خلاص
الناس مبقاش مالي دمغها الا الهم والشقي
وبعضهم معاه قرش زياده
فبقي همه التفاهه والاستهبال
وعوضنا ع الله
وعلي فكره انت اكيد الي روحك حلوه
عشان كده شايف ان روحي حلوه
وثانك يو فور المعنويه الي رفعتهالي
شكرا لمرورك ..وخاصه انها اول مره
تشرفني ومستنياك تكررها تاني
====================
الله يسامحكم منكم له منكم له
يعني انتو التلاته علقتو
بس ولا واحد فكر انه يفكرني بلي انا مش فكراه
ليه محدش فيكم حاول يقولي ايه هي حدود مصر الجغرافيه
ليه بس كده ده انا ناويه
اختار للمستوي الرفيع جغرافيه وانا كده مش جاهزه للامتحان
اعمل ايه؟؟؟

يا مراكبي يقول...

المشكلة مش مشكلة ثقافة .. ده نقص حاد في المعلومات الأساسية اللي لازم الكل يكون عارفها .. ودي حاجة أنا ملاحظها في بلادنا جامد

وأمثلة كدة .. عدد أيام الشهور .. إمتى السنة تبقى كبيسة .. الحج ممكن ييجي في رمضان ولا لأ .. إلخ

نوري يقول...

يا مراكبي
هي فعلا مش مشكله ثقافه بس
دي حتي دخلت في مشكله التعليم
يعني انا اكتر اتنين رفعو ضغطي
المهندس وخريج السياحه والفنادق
مع الاحترام ليهم
بس دول اكيد يااما دخلو الكليات بما لا يقل عن 75في الميه ودي تبقي مصيبه
يااما دخلوها بالكوسه
لانه مش معقوله مهندس مش فاكر حدود بلده
ولا مرشد سياحي مثلا مش حافظ موقع مصر ع الخريطه
ع فكره انا بدرس بره مصر ومع ذلك
مهتمه جدا بتاريخها وحضارتها القديمه والجديده حتي لو مش بدرسها في الكتب الدراسيه فببحث عنها، ارجع اقول
بس ده برضه بسبب ان التعليم بقي زي الرز الي بيحشو بيه ورق العنب ولو متلفش كويس اول ما يدخل الحله يروح مفتوح ويطلع فاضي
حلو التشبيه صح؟؟؟
شكرا لمرورك ويارب ديما ع طول تزورنا

كراكيب عادل يقول...

هههههههههههه
احلي حاجه عجبتني البحر الاحمر من الشرق والمتوسط من الغرب والنيل اكيد في النص

كفايه اننا منعرفش كل المحافظات الي جوة ولا حتي معالمنا السياحية كاملة

طيب تعرفي انتي عرابة ابيدوس فين

متتعبيش نفسك مش هتلاقيها في المجلة

انا اقصد ان المفروض السياحة الداخلية تكون متنشطة انا عن نفسي رحت الاهرام هههههههههه

مدونتك حلوة تحياتي

أحمد يقول...

موضوع حلو أوى يا نور .. ثقافة البلد كلها موجهة نحو شىء واحد بس الفلوس و لقمة العيش فى المقام الأول .. واحد مكتئب وحزين وقرفان من الدنيا واللى فيها و من سنين التعليم اللى حفظ فى حفظ وقرفان من الجغرافيا اللى بالذات لازم تتدرس بمزاج .. وأحباط بلا حدود فى كل مكان .. ييجى بعد شوية ربنا يفتحها عليه بشغل حلو ياكل وقته كله من أول لأخره .. ممكن يكون هو عاشق للقراءة لكن مفيش وقت .. من أول يوم يا نورى فى أدراك الحياة تلاقى شحذ التفكير كله سواء من الأقارب أو المدوسة أو المجتمع على التأهيل لمهنة عشان مواجهة أساسيات أساسيات الحياة فطبيعى جدا أن أساسيات الحياة عند الناس أهم من أساسيات الثقافة

نوري يقول...

كراكيب عادل
ايوه فعلا عندك حق ده حسسني
ان مصر بقت قاره لوحدها
وكلها مسطحات مائيه
ع فكره انا ملقتش حد اساله عن
عرابه ابيدوس غير البنت الكوافيره
فقالت لي دي في منطقه اسمها
سبيدوماسكوليه
ايوه دي
ويابختك بزياره الاهرام ياعم
وشكرا لمرورك الاول لمدوناتي
ويارب تزرني ديما
*******************
مبرمج حر
ياه ده انت دست ع التعويره
بلاش سيره سنين التعليم عشان انا السنه دي حاسه اني فار تجارب
وان كل دفعتي السنه دي من حقل تجارب واحد
وانا معاك في موضوع ان اساسيات الثقافه
لغتها تماما اساسيات الماده عند معظم
الناس
وشكرا لمرورك الكريم
ويارب نكون احنا من يرجع اساسيات الثقافه لمكانتها عندنا اولا وعند باقي الناس ثانيا

أشرف حمدي يقول...

انا مقتنع تماما بفكرة :
يعني هي معرفة حدود مصر حتأكلني عيش ؟
هذا هو المتوقع من شعب تم تجويعه حتى لا يفكر في أي شيء آخر غير لقمة العيش

عمار يا مصر

yamen يقول...

طب جربي تسالي مره عسكري المرور ايه اسم الاشارة اللي انت واقف فيها دي..
و لو عرف يبقي الناس اللي اتسالوا في المجلة دول جهلة ومالهومش لازمة..

الحقيقة ان الناس دول كلهم عدوا علي المدارس زي اختك الصغيرة بالظبط..(مش قصدي اللغات طبعا)و اقل واحد فيهم باستثناء بتاع الفاكهة العبقري عدي علي معهد عالي..
و المشكلة انه نجح..
تبقي المشكلة فيه ولا في التعليم و لا في الحكومة ولا في امريكا ولا في ايه بالظبط؟

نوري يقول...

اشرف حمدي
راي حضرتك
وراي الي قال كده كمان
صح ده حتي السأفه بتجوع
شكرا لمرور حضرتك ع المدونه
وشكرا للتعليق
*********************
yamen
عايز الحق
المشكله فيا انا اني فتحت بقي
انا مالي دي حتي الخريطه
عندي اتلخبطت خالص
وانا راي
المشكله دي مشكله ثقافه عامه وتعتبر دي ثقافه سطحيه جدا والكل المفروض عارفها
وللمعلوميه ان الاحصائيات
الي عملتها نفس المجله للسألوهم بتقول
ان35%فقط جاوبوا صح
و55%اجابتهم غلط
و10%مش عارفين
زي عمو الفكهاني كده
وشكرا للمرور الكريم

قلم جاف يقول...

خدي الأمور ببساطة ، من الممكن إن شخص من اللي بيقتضي شغلهم النقل لمحافظات تانية مايعرفوش الحتة دي تبع محافظة إيه ، ولا يعرفوا عاصمة المحافظة اللي منقول لها ، يعني مثلاً لو الواحد منقول كفر الشيخ ما يعرفش عاصمتها وممكن يفتكرها المحلة!

نوري يقول...

قلم جاف
معش في السؤال يا باشا هو في اصلا في قاره مصر محافظه اسمها كفر الشيج
اصلي حضرتك معرفش غير شرم الشيخ
علي فكره ممكن يكون الرد ده من شاب في العشرينات ومتعلم وده المقصود من كلامي في الاول يعني المقصود ان حياتنا بقت حشو في حشو وخاااااصه التعليم زي بالضبط ماانت قلت في البوست بتاعك بنتعلم ليه0
وشكرا للمرور الكريم

Ahmed Fayez يقول...

المفروض ان المدارس بتعلم الأطفال جغرافيا ..
(المفروض)
و لما بتعلمهم ده معناه انهم هيفهموا ..
(المفروض)
فلما يكبروا هيبقوا عارفين ..

لكن لما تكون المدارس مش بتعلم ..
و وسائل الاعلام عندنا مش بتثقف ..
يبقى ليهم حق الناس انهم يبقوا مش عارفين حاجة ..
ده التطور الطبيعي للأنظمة الفاسدة ..